Įeiti
Publikuota: 2015.03.05. Atnaujinta: 2019.11.15

Įleidimo–išleidimo taškų kainodaros modelis


GAMTINIŲ DUJŲ PERDAVIMO Įleidimo–išleidimo taškų kainodaros modelis

Atsižvelgiant į tai, kad 2019 m. liepos 1 d. veiklą pradeda Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (veiklą vykdys vietoje Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos bei Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos), Komisijos ir Inspekcijos  priimti teisės aktai galioja ir po šių įstaigų reorganizavimo.

Baltijos ir Suomijos gamtinių dujų perdavimo įleidimo-išleidimo sistemos kūrimo studijos rezultatai

Suomijos, Estijos, Latvijos ir Lietuvos nacionalinės reguliavimo institucijos sudarė sutartį su konsultacine įmone „Baringa Partners" dėl studijos atlikimo – nustatyti geriausią gamtinių dujų perdavimo paslaugų tarifų nustatymo metodiką, kuri būtų taikoma Baltijos ir Suomijos gamtinių dujų perdavimo įleidimo-išleidimo sistemoje.

Studijoje analizuojamos trys alternatyvios gamtinių dujų perdavimo paslaugų tarifų nustatymo metodikos – „pašto ženklo" (angl. postage-stamp), „pajėgumų ir atstumo įverčio" (angl. capacity-weighted distance) ir matricos (angl. matrix).

Pagrindiniai studijos rezultatai:

  • siūloma Baltijos-Suomijos regionui, skaičiuojant gamtinių dujų perdavimo tarifus, taikyti „pašto ženklo" metodologiją, kuri būtų atskirai taikoma kiekvienoje šalyje;
  • eliminuoti tarpvalstybinius taškus;
  • taikyti vienodus gamtinių dujų įleidimo taškų tarifus (išskyrus suskystintų gamtinių dujų terminalo įleidimo tašką, kuriame gali būti taikoma nuolaida);
  • kiekvienos šalies perdavimo sistemos operatoriaus pajamų surinkimą užtikrinti per vidinio išleidimo taško tarifą, tokiu būdu mažinant tarpsisteminių mokėjimų dydį tarp regiono šalių.

Pažymėtina, kad reguliavimo institucijos, atsižvelgdamos į trijų alternatyvų ekonominės naudos skaičiavimus bei rinkos dalyvių apklausos dėl kainodaros elementų rezultatus, pasirinko didžiausią ekonominę naudą visoms Baltijos-Suomijos regiono šalims sukuriančią „pašto ženklo" metodologiją.

„Baringa Partners" studija (galite rasti čia).

Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodika

 
Komisija parengė ir patvirtino Valstybės reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų ir kainų nustatymo metodiką, kuria siekiama suvienodinti kainų viršutinių ribų koregavimo principus gamtinių dujų ir elektros sektoriuose, patikslinti reguliuojamos gamtinių dujų perdavimo veiklos kainų (ir pajamų) nustatymą, atsižvelgiant į 2017 m. kovo 16 d. Europos Komisijos Reglamento (ES) Nr. 2017/460, kuriuo nustatomas suderintos gamtinių dujų perdavimo tarifų struktūros tinklo kodeksas (toliau – Tarifų tinklo kodeksas), reikalavimus. 

Esminės nuostatos:

pereinama prie vienos iš Tarifų tinklo kodekse numatytų alternatyvių metodologijų – „pašto ženklo" metodologijos, kuri numato pajamų lygio pasidalinimą tarp įleidimo−išleidimo taškų pagal nustatytą įleidimo−išleidimo santykį ir standartiniu atveju lemia vienodus gamtinių dujų perdavimo sistemos įleidimo ir vienodus išleidimo taškų tarifus. Pažymėtina, kad „pašto ženklo" metodologijos pasirinkimą lėmė „Baringa Partners" konsultacinės įmonės parengtos studijos rezultatai (galite rasti čia), kurie „pašto ženklo" metodologiją apibūdina kaip efektyviausią alternatyvą Baltijos-Suomijos gamtinių dujų regionui;

• numatyta galimybė taikyti nuolaidą suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo įleidimo taške, siekiant didinti gamtinių dujų importo šaltinių konkurenciją;

• įtvirtinama reguliavimo sąskaita, kurioje bus kaupiama informacija apie nepakankamas ir perteklines pajamas, gautas už perdavimo paslaugą, bazinių sąnaudų nuokrypį ir kitus rodiklius, kurie turi reikšmingos įtakos operatoriaus veiklai;

• numatomas veiklos sąnaudų efektyvumo skatinimo mechanizmas, kai įmonės veiklos sąnaudų sutaupymai padalijami vienodomis dalimis vartotojams (mažinant kainas) ir įmonei, o kito reguliavimo periodą sąnaudų lygis sumažinamas;
• apskaičiuotos investicijų grąžos, viršijančios Komisijos nustatytą dydį, grąžinimas bus išdėstomas per ilgesnį nei vienerių metų laikotarpį, įvertinama pinigų kaina. Pinigų kainos nustatymui taikoma skolinto kapitalo kainos viršutinė riba, nurodyta Komisijos tinklalapio skiltyje „WACC skaičiavimo duomenys".

Viešoji konsultacija dėl Lietuvos PSO paslaugų kainų metodikos ir preliminarių 2020-2023 m. kainų
 

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija 2019 m. kovo 5 d. paskelbė viešajai konsultacijai dokumentą dėl Lietuvos gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus AB „Amber Grid" teikiamų paslaugų kainų nustatymo metodikos, laikydamasi 2017 m. kovo 16 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 2017/460, kuriuo nustatomas suderintos gamtinių dujų perdavimo tarifų struktūros tinklo kodeksas (toliau – Tarifų tinklo kodeksas) reikalavimų dėl  referencinės kainos metodikos taikymo, skelbimo ir konsultavimosi.

Tarifų tinklo kodeksas apibrėžia reikalavimus gamtinių dujų perdavimo referencinės kainos metodikai, informacijos skelbimui ir viešajai konsultacijai pagal Tarifų tinklo kodekso 26 ir 28 straipsnius.

Tarifų tinklo kodeksas numato šias pagrindines prievoles:
- Kiekvienais metais skelbti informaciją, susijusią su gamtinių dujų perdavimo tarifų nustatymu;
- Vykdyti viešąją konsultaciją dėl referencinės kainos metodikos kas 5 metus (kiekvienam reguliavimo periodui);
- Vykdyti viešąją konsultaciją kas metus dėl gamtinių dujų perdavimo įleidimo-išleidimo sistemos taškuose taikomų nuolaidų, daugiklių bei sezoninių koeficientų.

Viešoji konsultacija dėl Tarifų tinklo kodekso 26 ir 28 straipsnių baigėsi 2019 m. gegužės 6 d.

Viešosios konsultacijos dokumentus bei priedus anglų kalba galite rasti čia.  

Santrauka lietuvių kalba pateikiama čia.

Pastabas ir pasiūlymus pateikė AB „Klaipėdos nafta", JSC "Conexus Baltic Grid", JSC "Latvijas Gaze", Finnish, Estonian and Latvian NRAs, UAB „Lietuvos energijos tiekimas", AS AJ Power Gas, UAB „Lietuvos energijos tiekimas".

Viešosios konsultacijos metu gautų pastabų vertinimas pateikiamas čia.

Agentūros išvada dėl Lietuvos gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainų nustatymo principų (spauskite čia).

Atsižvelgiant į Tarifų tinklo kodekso 27 straipsnio 2 dalį, Agentūra paskelbė išvadą dėl Komisijos viešosios konsultacijos dokumento, apibrėžiančio Lietuvos gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus AB „Amber Grid" teikiamų paslaugų kainų nustatymo principus (angl. ACER analysis of the Consultation Document on the Gas Transmission Tariff Structure for Lithuania).

Patvirtintos AB „Amber Grid" gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainos 2020 metams

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), patikrinusi, ar AB „Amber Grid" pateiktos gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainos nediskriminuoja atskirų vartotojų grupių ir neviršija nustatytos pajamų viršutinės ribos 2020 metams – 36 073,93 tūkst. Eur, patvirtino gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainas, kurios galios nuo 2020 m. sausio 1 d.

2020 metais vidutinė perdavimo paslaugų kaina Lietuvos vartotojų poreikiams (vertinant ilgalaikes ir trumpalaikes paslaugas), palyginus su 2019 metais taikoma vidutine kaina, mažės kiek daugiau nei 16 proc. – iki 1,22 Eur/MWh.

Klaipėdos dujų apskaitos stotyje (DAS), t. y. Suskystintų gamtinių dujų terminalo (SGDT) įleidimo taške, 2020 m. nustatytas 35,69 Eur/(MWh/parą/metus) mokestis už pajėgumus. Skatinant gamtinių dujų rinkos konkurencingumą, 2020 m. Klaipėdos taške (SGDT) taikoma 75 proc. nuolaida.

Siekiant efektyviai vystyti regioninę Baltijos-Suomijos šalių dujų rinką, įleidimo taškų kainos harmonizuotos su kitomis FINESTLAT (Estijos, Latvijos, Suomijos bendra kainų zona) kainų zonos šalimis, t. y įleidimo kaina yra vienoda visiems įleidimo taškams (2020 m. taikoma įleidimo – išleidimo taškuose padalijimo proporcija pagrindiniam perdavimo tinklui siekia 73,3 proc. / 26,7 proc., 2019 m. – 20/80).

Ilgalaikių gamtinių dujų pajėgumų perdavimo paslaugų kainos (Eur be PVM)

Įleidimo taškuose ​ ​Išleidimo taškuose ​ ​ ​
Kotlovkos DASKiemėnų DASKlaipėdos DASVidiniame išleidimo taškeKiemėnų DASŠakių DAS
Grupei iki 10,4 TWhGrupei virš 10,4 TWh
Kaina už metinius užsakomus pajėgumus
(Eur/(MWh/parą/metus))

142,77

(35,96)*

142,7735,6957,2457,2488,7339,40
Kainos už metinius užsakomus pajėgumus pokytis, lyginant su 2019 m., (proc./kartais)

3,28 karto

(-)

3,28 karto3,73 karto-43,7%21%-42%24,2%
Kaina už parduodamą dujų kiekį (Eur/MWh)---0,740,080,060,06
Kainos už kiekį pokytis, lyginant su 2019 m., (proc.) ---7,2%-55,6%--14,3%

Kaina už vartojimo pajėgumus

(Eur/(MWh/parą/metus))

---50,336,57--
Kainos už vartojimo pajėgumus pokytis, lyginant su 2019 m., (proc.) ----20,3%-89,6%--

*taikoma gamtinių dujų perdavimo apribotiems pajėgumų produktams, transportuojant dujas į trečiąją šalį per Šakių DAS išleidimo tašką.

Detalesnę informaciją apie gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainas galite rasti čia.  

Informacija, susijusi su Tarybos pagrįstu sprendimu dėl 2017 m. kovo 16 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 2017/460, kuriuo nustatomas suderintos gamtinių dujų perdavimo tarifų struktūros tinklo kodeksas, 26 straipsnio 1 dalyje numatytų punktų
AB „Amber Grid" pažyma posėdžiui dėl gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainų 2020 metams nustatymo (spauskite čia)
Nutarimas dėl akcinės bendrovės „Amber Grid" gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainų 2020 metams tvirtinimo (spauskite čia)
Veiksmų planas dėl ACER nuomonę (rekomendacijas) atitinkančių AB „Amber Grid" paslaugų kainų (nuo 2021 m.) patvirtinimo (spauskite čia)
2020 m. gamtinių dujų perdavimo paslaugų kainų skaičiavimo modelis (spauskite čia)

 

Visą informaciją apie 2015-2018 metais taikytą gamtinių dujų perdavimo įleidimo-išleidimo taškų kainodaros modelį, galite rasti čia.